In Brazilië en Zweden is het de norm, in Nederland staat rijden op bio-ethanol
nog altijd in de kinderschoenen. Minister De Jager van Financiën hoopt de
markt voor biobrandstof een zetje te geven met de introductie van een forse
accijnsverlaging voor de variant E85.

De accijns voor E85, een brandstofmengsel dat voor 78 tot 85 procent uit
bio-ethanol bestaat, is per 1 april met 27 procent verlaagd. Dat is fors,
want accijns is in Nederland goed voor ongeveer de helft van de pompprijs
voor reguliere benzine.

Het kabinet heeft gekozen voor een accijnsverlaging met ruim een kwart, omdat
auto’s die op bio-alcohol rijden ook ongeveer een kwart meer brandstof
verbruiken. Op deze manier wordt dat extra verbruik ten opzichte van benzine
gecompenseerd.

Klinkt aardig, maar zet het ook zoden aan de dijk? Wie op bio-ethanol wil
rijden, heeft sowieso een aangepaste motor nodig. Volvo, Ford en Saab
leveren in Nederland zogenoemde flexi-fuelmodellen, waarvan er inmiddels
zo’n tienduizend rondrijden.

Er zijn in totaal een kleine dertig tankstations waar je bio-ethanol
kunt tanken
, met Tamoil als onbetwiste marktleider. Z24 sprak met Cees
van de Peppel, verantwoordelijk voor het brandstofaanbod bij Tamoil.

Berekent Tamoil de accijnsverlaging voor E85 door?
"Ja, de adviesprijs voor E85 is 1,349 euro per liter, tegen 1,579 euro
voor ongelode benzine. E85 is bij 24 Tamoil stations te krijgen."

De accijnsmaatregel geldt alleen voor duurzame bio-ethanol. Hoe werkt dat?
"Wij kopen uit Braziliaans suikerriet vervaardigde bio-ethanol in,
waarbij het productieproces van de boer tot het tankstation op
duurzaamheidsaspecten is getoetst. Daarbij wordt onder meer geverifieerd dat
er geen nieuwe landbouwgrond is ingezet voor de productie van bio-ethanol."

Het hoeft geen bio-ethanol van de zogenoemde tweede generatie te zijn?
"Nee. Het is bio-ethanol die gewonnen wordt uit suiker, een
voedingsmiddel. Bij de tweede generatie gaat het om ethanol uit plantresten.
Ons standpunt is dat je eerst de markt voor bio-ethanol moet ontwikkelen, en
daarbij verdere verduurzaming kunt nastreven."

Helpt de accijnsmaatregel?
"Wij zijn hier uiteraard blij mee, maar het Nederlandse beleid is nog
altijd karig vergeleken met wat landen als Duitsland doen. Daar is E85
bijvoorbeeld helemaal vrijgesteld van accijns tot 2015. Dat helpt pas echt
om de markt te stimuleren."

Ziet u kansen voor bio-ethanol bij hybride auto's, die elektrische
aandrijving en traditionele verbranding combineren?

"In de Verenigde Staten is men daar al veel verder mee. Dat is ook een
politieke keuze. Maar hier gaat het ook komen. De hybride Opel Ampera komt
bijvoorbeeld ook met een flexifuel variant op de markt."

Lees ook:

Shell slaat grote slag in rijden op ethanol

Makers biobrandstof in problemen

Wereldbank: biobrandstof oorzaak voedselcrisis

Pompstations verkopen flink wat biobrandstof

Op welke brandstof rijden we straks?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl